Monday, April 20, 2009

Dunia Semakin Pelik

Semakin pelik dgn senario skrg, di mana semakin ramai adik2 muda remaja kita yg nk jd penyanyi. Adakah kerana byknya program realiti TV utk m’cungkil bakat2 nyanyian m’dorong mereka utk m’jd penyanyi??? Atau mungkin kerana t’pengaruh dgn kehidupan glamour artis2 yg telah disebarkan secara meluasnya oleh media telah menarik minat mereka utk m’perolehi kehidupan mcm artis2? Dh lama dh rase pelik ni. Kalau semua nk jd penyanyi, sape plak nk jd doktor, cikgu, imam, ustaz, ustazah dll kn?

Apsal makin byk program nyanyian realiti TV skrg ni? Hampir setiap channel ade program spt ini. Lps satu-satu diterbitkan. Blom pn tamat program t’sebut di satu channel, dh siar yg lain. B’pusu2 laa adik2 muda g audition. Yg heran nya, dh tau suara xsedap, nk cuba jgk buang masa g audition. Bila dikritik, marah, bila direject xbleh nk terima, seolah2 xpercaya yg diorg xberbakat pn. ade jgk yg smpaikn menangis mntak diberikn peluang kali kedua. Dtg audition dgn imej yg ntah ape2 ntah…xde imej ketimuran jauh skali imej Islam (tp dlm I/C mmg sahih agama Islam). Pelik x? mak bapak xtegur ke? Ke bg galakan? Patut ke bg galakan? Mmg ade yg bg galakan, siap temankan ank g audition. Yg dh elok2 jd doktor, nk jgk tukar haluan ke bidang nyanyian. Nk glamour jd artis. Pelik btol laa…pelajar2 U yg cerdik pandai pn same. Dh ade hala tuju hidup yg baik, nk jgk cri fame. Pelik skali lg….

Program mcm ni, tawarkn hadiah yg cukup lumayan. Xcukup bg duit, bg kereta, bg rumah dll. Cuba tgk Tilawah Al-Quran. Korang rase brape je duit yg diorg bg kt pemenang? Akademi Al-Quran misalnya, pemenang pertama diberi kereta mewah x? dh tu xbyk plak rancangan2 spt tu diadakan. Pdhal ini laa rancangan yg menyumbang utk idup kt sana nnt kn. Betapa org2 kita skrg begitu meminati nyanyian & m’beri support yg xb’belah bg kpd bidang nyanyian/hiburan. Award & anugerah tu xtau laa brape byknye…huhuhuuu…(yg bg undi sms pn kire bg support jgk tuh...)

Mak bapak skrg bangga ank2 ada bakat menyanyi, menari, b’gelek, b’lakon sejak kecik. Dlm 1 rancangan kanak2, kecik2 lagi dh diajar b’gelek…bsr nnt nk jd penari padang pasir ke? Ade yg menari dgn gaya tari yg m’ghairahkn, itu pn dpt sorakn ramai. Setiap episod, anak2 yg b’lainan dtg menunjukkan bakat. Ramainya anak2 skrg yg ade bakat sebegitu. Tp kalo rancangan Mari Bertarannum ke @ Mari Mengaji ke, asyik2 muka yg same je. Kalo tukar pn 2-3 org je…maknanya, xramai anak2 kita yg ade bakat mengaji & bertarannum. Segunung pujian kpd parents yg galakkan anak2 diorg mengasah bakat mengaji. Pandai diorg laburkn saham akhirat. (seronok tgk rancangan ni, rasa rugi kalo miss 1 episod, sbb kita yg dewasa ni pn bleh blajar sama)

Mari Bertarannum : Isnin – Khamis, 6.30 ptg

Mari Mengaji : Jumaat – Ahad, 6.30 ptg

Beberapa persoalan perlu difikirkan sbg parent Islam/org Islam/org Melayu yg penuh adat

  1. Korang nk didik ank2 ke arah mana? Yg menyejukkn perut mengandung @ sebaliknya?
  2. Korang nk ank korang dh bsr nnt pyai hala tuju yg mana?
  3. Nk ank2 jd penyanyi ke yg come out dgn imej yg eeii…ntah ape2 ntah?
  4. Nk ke generasi Islam Melayu kite sume jd artis?(bile dh menang award, xmalu plak ucap Alhamdulillah sedangkan dada t’dedah)
  5. Bukan ke bidang hiburan ni m’jdkn ank2 kita mls cri Ilmu seterusnye jd golongan yg mundur & kurang intelek?

**t’ingat smlm, kate2 seorang artis dlm 1 rancangan realiti TV m’cari bakat nyanyian…begini lbh kurang bunyinye…”Penyanyi rock adalah jujur & tulus…penyanyi rock laa yg paling senang msuk syurga…” menuntut ngn sape tuu…xtau laa. Mcm tu ramai laa nk jd penyanyi rock, sng masuk syurga ye…Kalau kurang ilmu, mcm ni laa jd nya.

Ape pn ni cuma pndapat & keluhan aku tentang masa dpn generasi Islam kita(Sorry laa kalo ade pihak yg terasa). Dunia makin menuju ke akhirnya…tp keseronokn dunia seolah2 br b’mula. Mari laa kita sama2 b’doa agar kita tidak lalai dlm m’didik ank2 kita, agar kita dpt m’bawa mereka kpd redha Allah sentiasa. Hari ini, penentu esok.


-THE END-

"The Best is yet to be"

3 adorable people:

Nurul Ulfa said...

ida...
we are in the same page...nape ye? yg baik dan betul tak menjadi highlight...yang ntah betul ntah tak or mmg nyata salah dihighlight sebagai betul...bab pemberian anugerah dato' pun lately artis ramai je dapat...tokoh akademik, tokoh islam amatlah sikit yg dpt anugerah...confuse kenapa malaysia semakin keliru dengan maksud cara hidup islam...risau sebab anak-anak kita membesar dalam suasana ni...sama2 kita berdoa ye ida agar anak-anak kita kalis terhadap budaya hedonisme ni...

EdaManAli said...

kesian org bijak pndai, org yg byk jasa bela negara, bila laa nk jd dato'...hmmm...

Agoogoo said...

dunia akhir zaman..

Loves around

Loves around
 

Copyright © 2010 SHINE bright like a DIAMOND | Blogger Templates by Splashy Templates | Free PSD Design by Amuki