Monday, September 28, 2009

Raya & Ayoh

- raya thn ni kami xde gmba se-family, bncinyeee...ntah nape mcm xb'kesemptn. mungkin krn suasana yg xm'ujakn...
- byk plan yg xm'jd...
- blk kg sndiri plak jd kurang mood nk happy sbb 'ayoh', atukku sakit. ayoh seorg tua yg 'degil'...slalu kalo dia sakit, dia wat2 mcm xsakit...xpnh dgr dia merungut sakit. kalo dia dh xleh bgun solat tu maknanye dia mmg dlm kesakitan yg amat. sakit gout, darah tinggi...sejak bln puasa br ni lg ayoh slalu demam2...baik skejap, sakit blk...& pd ari raya ayoh xlalu mkn. mkn bubo nasi je ari2, minum air susu...dh dkt2 cuti ank cucu nk abis, ayoh dh refuse utk mkn...just minum susu je...sedih tgk ayoh kurus sgttt!!!...kalo 'mok' mmg kami slalu dgr dia mengadu sakit, tp ayoh jrg sgttt...mase kt kg, aku just jenguk2 je ayoh dr lua blknye...1- sbb aku xnk ganggu dia tdo, byk mase ayoh tdo je sbb xlrt nk bgun...2- sbb aku xsanggup nk tgk keadaan dia yg mcm tu...nnt menangis...3- sibuk ngn ank kecik yg asik nk b'tepek je ngn aku kt kg..isshhh...

sblm b'tolak blk aku g jgk jmpe ayoh...ayoh xtdo time tu. msuk je blk dia aku terus menangis...xsanggup tgk ayoh t'baring mcm tu, bdn dia dh kurus...aku pujuk ayoh srh dia jamah mknn...dia kate "kalo mkn pn dh xrase ape2, Allah dh tarik nikmat mkn ayoh agknye, dh lame dh ayoh mkn, minum susu pn utk lalukn ubat..." aku tgk wajah ayoh spt menangis...seumur idup aku, aku xpnh tgk keadaan dia yg t'baring mcm tu...apetah lg nk tgk wajah dia yg seakan menangis tu...lg laju air mata aku mengalir...aku arap sgt aku dpt jumpe ayoh lg...berat rase kaki ni nk tgglkn ayoh & mok...

bleh dikatekn spjg aku & adikbradik m'bsr, ayoh ade b'same kami...mane x nye umah kami cuma di blkg umh ayoh mok...ayoh lah p'ganti semase ketiadaan abah. ayoh m'jala ikan ari2 nk bg lauk utk kami mkn(kami idup susah dulu)...bahkn umah yg teguh b'diri smpai ari ni, yg dibina ayoh seorg diri tu lah tmpt kami sekeluarga b'teduh...btol, ayoh bina seorg diri...itu lah kasih syg seorg atuk...

ayoh seorg lelaki yg kuat ibadat...solat sunat jrg miss, inikn pula solat wajib. puasa sunat isnin kamis jd amalan dia, tiap2 lps solat asar bleh dgr ayoh mengaji...dia pnh jd imam di surau kg kami...ayoh mmg rajin, sgt2 rajin...ari2 xreti duk diam...ade je keje yg dia buat...umah dia xpnh ade smpah...rumput pn xde...slalu cabut. nmpk pasir yg putih kt halaman umah...dia bijak matematik, hmpir2 nk jd guru dulu...tp akhirnye jd juruukur tanah...pndai msk, pndai m'jahit, pndai b'tukang, pndai m'jala, kait jala pn pndai...ramai yg beli jala ngn ayoh. ade lg yg blom siap kt umah ayoh...ayoh kemas & p'bersih...mndi hmpir stiap waktu solat, janggut putih slalu b'sikat, rmbut xpnh pjg, bile klua umh msti b'serban...itu lah ayoh...satu2 nye lelaki yg m'jd cth dlm idupku...aku rase xde ank cucu ayoh yg sebijik mcm ayoh...dia je...the one & only...sesungguhnye aku mmg syg sgt kt atuk aku tu...

Ya Allah, Kau berikanlah kesihatan kpd ayoh ku, Kau pjgkan lah usianya Ya Allah...aku ingin b'jmpe dia lg...

spjg p'jlnn kami blk ke s.alam aku xhenti2 m'alirkn air mata...xsanggup nk tgglkn org2 tua di kg...adik lelakiku yg blk b'same kami pn turut same menangis...sehingga saat aku menulis blog ini pn air mata aku m'alir...wajah mereka di mana2...


-THE END-

"The Best is yet to be"

1 adorable people:

jie @ azie said...

sabar la eda..jgn sedih2, mohon pada Allah moga2 ayoh & mok eda sihat sentiasa

Loves around

Loves around
 

Copyright © 2010 SHINE bright like a DIAMOND | Blogger Templates by Splashy Templates | Free PSD Design by Amuki