Friday, July 09, 2010

Kisah Kaya Masam

Bila terkenangkan ayahanda dan bondaku kat kampung mesti aku akan ingat kisah ni. Pagi itu, cuaca agak mendung. Bila cuaca sebegitu keadaan dalam rumah aku akan menjadi sedikit gelap. Abah pagi-pagi lagi dah mencari sesuatu untuk mengisi perut. Terus dia mintakan sesuatu dari ummi...

(Dialog loghat Besut ye...)
Abah: Ma, acu wak roti buh kaya...(Ma, tolong buatkan roti sapu kaya)

Umm tanpa sepatah kata terus meluru ke fridge untuk mengambil kaya. Terus disapukan kaya itu pada roti. Aku waktu itu sedang memasak di dapur. Setelah siap...

Ummi: Abe, buleh make doh roti kaya...(Abang, dah boleh makan dah roti sapu kaya)

Abah terus makan. Sebaik saja roti masuk mulut, abah pon berkata...

Abah: Emmphhh...kaya nih mase doh, basi doh ni dok...(Emmphhh...kaya ni dah masam dah, dah basi dah agaknye...basi tu expired laa tu maksudnya)

Terus abah ke dapur lalu dibuangnya roti itu.
sedang aku memasak aku ternampak bekas kaya kat atas kabinet dapur depan mata aku. Aikk...kaya nih dah habis rupanya. Abis tu yang ummi sapu kat roti tadi kaya yang mana pulak? Aku terus ke meja makan untuk mendapat kepastian. Sebaik saja melihat kedua-dua bekas kaya itu aku terus tergelak besar. Aku terus masuk ke dapur dan memanggil ummi. 

Aku: Ummi, saknih tu jolo ko kaya hok ummi sapu di roti?(Ummi, tadi tu betul ke kaya yang ummi sapu kat roti?)
Ummi: Doh gapo?(Abis tu apa?)
Aku: Acu ummi tengok ni...ni kaya, hok ni ase jawo Adabi...hahahaaa...(Cuba ummi tengok ni, ni kaya, yang ni asam jawa Adabi...hahahaaa...)
Ummi: Jolo ko? hahahaaa...patut laa abah duk ghoyak mase-mase...(Iye ke? hahahaaa...patut laa abah asik cakap masam-masam je...)

Dan kami sama-sama ketawa besar pagi tu, tanpa diketahui abah apa cerita sebenarnya...

tak boleh nak salahkan ummi jugak, cuaca kan mendung, rumah tak berapa nak cerah, mata pon tak berapa nak cerap, lagi-lagi bila dah tua-tua ni kan...ummi2X...hahahaaa...

-THE END-
"The Best is yet to be"

6 adorable people:

naz said...

hahaha! betul betul ho liao.

gra said...

hauhauaua..yg si abah pon rilek je kate kaya masam. xleh nk kato apo la, org laki deh. klu org puan, tau beza asam jawa ngn kaya yg btol2 masam..

EdaManAli said...

@gra
tu laa psl...hahahaa...

Nurul Ulfa said...

hahaha..kelakar gile..tergelak ufa sorg2 depan pc ni takut org kata ufa tak center je hari ni...

EdaManAli said...

@Nurul Ulfa
bile dh tua2 tu agaknye mcm tu laa kn...byk je kejadian klaka yg xdisengajakn...bleh plak xperasan kaya ngn asam jawa...abah plak xkenal rase asam jawa...hahahaa
byk lg yg klaka psl ummi abah ida ni uffa...

Ruziawati Bukhari said...

hehe.. sian ke abah u..

Loves around

Loves around
 

Copyright © 2010 SHINE bright like a DIAMOND | Blogger Templates by Splashy Templates | Free PSD Design by Amuki