Friday, February 08, 2013

Breakfast pagi ini

Pagi ni saya cuma masak jemput-jemput ikan utk breakfast...mknn saya mase childhood...ummi saya dulu selalu buat jemput-jemput ikan, ikan bilis, udang geragau(yg arwah atuk tangkap sendiri dulu), kelapa...semua pon sodap...cicah dengan colek yang ummi buat tu...yummm...marvellous...padahal jemput-jemput je kan...dah favourite, itulah expression nya...

Ikan goreng yg tak abes ummi saya pesan jgn buang...tak baik membazir. Simpan dlm fridge...bile nak buat jemput-jemput nnt rebus ikan goreng tu nak bg lembut...perisikan lepas tu tumbuk...bancuh dlm tepung ngan bawang merah yg dimayang nipis...buh perasa sikit...mase bancuh jgn kacau lame-lame nnt jemput-jemput jd keras...mase goreng tu kene rajin balik-balikkan br tepung masak elok dan lembut...

Pencicah a.k.a colek tu buat dgn air asam jawa, cili kisar/cili boh, gula melaka, cuka sikit, garam skit...masak sampai mendidih dan pekat...colek ni cicah keropok pon sodap...
Suka sgt hidup cara kampung, mengembalikan nostalgia childhood saya...one day saya pasti blk kg menetap kat sana...

0 adorable people:

Loves around

Loves around
 

Copyright © 2010 SHINE bright like a DIAMOND | Blogger Templates by Splashy Templates | Free PSD Design by Amuki